Muraqabah (Pengintaian)
Allah Ta'ala berfirman:
"Dialah yang melihatmu ketika engkau berdiri dan juga gerak
tubuhmu di antara orang-orang yang bersujud." (asy-Syu'ara':
218-219)
Allah Ta'ala berfirman pula:
"Dan Dia adalah besertamu di mana saja engkau semua berada."
(al-Hadid: 4)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Sesungguhnya bagi Allah tidak ada sesuatu yang tersembunyi baik di
bumi ataupun di langit."(ali-lmran:
5)
Lagi firmannya Allah Ta'ala:
"Sesungguhnya Tuhanmu itu nescaya tetap mengintipnya."
(al-Fajar: 14)
Juga firmannya Allah Ta'ala:
"Dia Maha Mengetahui akan kekhianatan mata - maksudnya pandangan mata
kepada sesuatu yang diiarang atau kerlingan mata sebagai ejekan dan lain-lain
perbuatan yang tidak baik - dan apa saja yang tersembunyi dalam hati.”
(al-Mu'min: 19)
Ayat-ayat yang mengenai bab ini banyak sekali dan kiranya dapat
dimaklumi.
Adapun Hadis-hadisnya ialah:
60. Pertama: Dari Umar bin Alkhaththab r.a., katanya: "Pada suatu
ketika kita semua duduk di sisi Rasulullah s.a.vv. yakni pada suatu hari,
tiba-tiba muncullah di muka kita seorang lelaki yang sangat putih pakaiannya dan
sangat hitam warna rambutnya, tidak tampak padanya bekas perjalanan dan tidak
seorang pun dari kita semua yang mengenalnya, sehingga duduklah orang tadi di
hadapan Nabi s.a.w. lalu
menyandarkan kedua lututnya pada kedua lutut beliau dan meletakkan kedua
tangannya di atas kedua pahanya sendiri dan berkata: "Ya Muhammad,
beritahukanlah padaku tentang Islam." Rasulullah s.a.w. lalu
bersabda:
"Islam, iaitu hendaknya engkau menyaksikan bahawa tiada piihan
kecuali Allah dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah, hendaklah pula engkau
mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadhan dan melakukan haji
ke Baitullah jikalau engkau kuasa jalannya ke situ."
Orang itu berkata: "Tuan benar."
Kita semua hairan padanya, kerana ia bertanya dan juga
membenarkannya. Ia berkata lagi: "Kemudian beritahukanlah padaku tentang
Iman."
Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Iaitu hendaklah engkau beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya,
kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari penghabisan - kiamat - dan hendaklah engkau
beriman pula kepada takdir, yang baik ataupun yang buruk - semuanya dari Allah
jua."
Orang itu berkata: "Tuan benar." Kemudian katanya lagi:
"Kemudian beritahukanlah padaku tentang Ihsan."
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Iaitu hendaklah engkau menyembah kepada
Allah seolah-olah engkau dapat melihatNya, tetapi jikalau tidak dapat
seolah-olah melihatNya, maka sesungguhnya Allah itu dapat melihatmu."
Ia berkata: "Tuan benar." Katanya lagi: "Kemudian beritahukanlah
padaku tentang hari kiamat."
Rasulullah s.a.w. menjawab: "Orang yang ditanya - yakni beliau s.a.w.
sendiri - tentulah tidak lebih tahu dari orang yang menanyakannya - yakni orang
yang datang tiba-tiba tadi.
Orang itu berkata pula: "Selanjutnya beritahukanlah padaku tentang
alamat-alamatnya hari kiamat itu."
Rasulullah s.a.w. menjawab:
"Iaitu apabila seorang hamba sahaya wanita melahirkan tuan puterinya
- maksudnya hamba sahaya itu dikahwin oleh pemiliknya sendiri yang merdeka, lalu
melahirkan seorang anak perempuan. Anaknya ini dianggap merdeka juga dan dengan
begitu dapat dikatakan hamba sahaya perempuan melahirkan tuan puterinya - dan
apabila engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang-telanjang,
miskin-miskin dan sebagai penggembala kambing sama bermegah-megahan dalam
gedung-gedung yang besar - kerana sudah menjadi kaya-raya dan bahkan menjabat
sebagai pembesar-pembesar negara."
Selanjutnya orang itu berangkat pergi. Saya - yakni Umar r.a. -
berdiam diri beberapa saat lamanya, kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Hai
Umar, adakah engkau mengetahui siapakah orang yang bertanya tadi?" Saya
menjawab: "Allah dan RasulNyalah yang lebih mengetahuinya." Rasulullah s.a.w.
lalu bersabda: "Sesungguhnya orang tadi adalah malaikat Jibril, ia datang untuk
memberikan pelajaran tentang agama kepadamu semua." (Riwayat Muslim)
Makna Talidulamatu rabbatahaa, yakni tuan puterinya. Adapun
pengertiannya ialah oleh sebab banyaknya hamba sahaya perempuan sehingga
budak-budak tersebut melahirkan puteri untuk tuan yang memilikinya. Puteri
tuannya itu sama kedudukannya dengan tuannya sendiri. Tetapi ada sebahagian
ulama yang mengatakan tidak sedemikian itu maksudnya. Al-'Aalah, ialah
golongan orang-orang fakir. Adapun kata Maliyyan ertinya waktu yang lama,
iaitu sampai tiga hari tiga malam lamanya.
Keterangan:
Sebabnya Sayidina Umar kehairanan kerana orang yang bertanya itu
semestinya belum mengerti apa yang ditanyakan, tetapi anehnya setelah diberi
jawapan, tiba-tiba penanya itu berkata: "Tuan benar," dan kata-kata sedemikian
ini tentulah menunjukkan bahawa penanya itu telah mengerti. Barulah kehairanan
Sayidina Umar itu lenyap setelah diberitahu bahawa yang bertanya tadi sebenarnya
adalah Jibril a.s. yang kedatangannya memang sengaja hendak mengajarkan
soal-soal keagamaan kepada para sahabat Rasulullah s.a.w.
Dalam Hadis di atas, ada beberapa hal yang penting kita ketahui,
iaitu:
(a) Mendirikan shalat ertinya tidak semata-mata
menjalankan shalat saja, tetapi harus dipenuhi pula syarat-syarat serta
rukun-rukunnya dan ditepatkan selalu menurut waktu-waktunya.
(b) Percaya kepada Allah yakni meyakinkan bahawa Allah
itu ada (jadi jangan beranggapan bahawa Allah itu tidak ada seperti faham
komunis), dan lagi Allah itu bersifat dengan semua sifat kemuliaan, keagungan
dan kesempurnaan serta terjauh dari semua sifat kekurangan, kehinaan dan
kerendahan.
(c) Malak ialah makhluk Allah yang dibuat daripada nur (cahaya) dan
tidak berjejal-jejal seperti cahaya lampu yang memenuhi rumah. Dengan cahaya
seribu lampu, belum juga sesak rumah itu. Dengan ini teranglah apa yang dimaksud
dalam sebuah Hadis:
Ertinya:
"Bahawasanya Allah itu mempunyai malaikat, ada yang memenuhi sepertiga
alam, ada yang memenuhi dua pertiga alam dan ada yang memenuhi alam
seluruhnya."
Adapun erti iman kepada malaikat ialah harus percaya bahawa mereka
itu benar-benar ada dan bahawa mereka itu adalah hamba-hamba Allah yang
dimuliakan. Malak itu sebenarnya kata mufrad dan jamaknya berbunyi
malaikat.
(d) Percaya kepada kitab-kitab Allah ialah meyakinkan betul-betul
bahawa kitab-kitab suci itu adalah firman Allah yang sebenar-benarnya yang
diturunkan pada Rasul-rasulNya dengan jalan wahyu dan meyakinkan pula bahawa isi
yang terkandung di dalamnya ttu semua benar.
(e) Percaya kepada para Rasul ertinya beri'tikad
seteguh-teguhnya bahawa apa yang mereka bawa itu memang sebenarnya dari Allah
Ta'ala.
(f) Hari Akhir ialah hari Kiamat. Iman dengan hari
kiamat ertinya mempercayai betul-betul akan terjadinya hari penghabisan itu dan
apa saja yang terjadi sesudahnya, misalnya Hasyar (akan dikumpulkannya semua
makhluk di padang mahsyar), Hisab (semua amal akan diperhitungkan), Mizan
(amal-amal akan ditimbang dalam neraca), menyeberangi jambatan yang disebut
Shirath dan kemudian ada yang masuk Jannah (syurga), ada pula yang terus terjun
ke (neraka) dan lain-lain hal lagi.
(g) Qadar ialah ketentuan dari Allah sebelum Allah
membuat semua makhluk ini, yang baik mahupun yang jahat. Jadi segala macam
adalah dengan kehendak Allah yang telah dipastikan sejak zaman azali dulu iaitu
zaman sebelum Allah membuat apa-apa. Tetapi kita jangan lupa berikhtiar, kerana
kita telah diberi akal oleh Allah untuk mengusahakan bagaimana jalannya agar
kita tetap bernasib baik dan terjauh dari nasib buruk. Kita tetap harus berdaya
upaya selama hayat dikandung badan.
(h) Dengan cara ibadat sebagaimana yang terkandung dalam erti kata
Ihsan ini, maka tentu akan khusyuklah kita sewaktu menyembah Allah itu. Kalau
dapat seolah-olah tahu pada Allah, ini namanya Mukasyafah (terbuka dari semua
tabir yang menutup) dan kalau mengangan-angankan bahawa Allah tetap melihat
kita, ini namanya Muraqabah (mengintai-intainya Allah pada kita).
(i) Tanda-tanda yang dimaksud ini ialah tanda-tanda kecil sebab
datangnya hari kiamat itu ada tanda-tandanya yang kecil dan ada tanda-tandanya
yang besar. Tanda-tanda kecil ertinya datangnya itu masih agak jauh, tetapi bila
tanda-tanda besar telah nampak, maka itulah yang menunjukkan bahawa hari kiamat
telah sangat dekat sekali saat terjadinya.
(j) Hamba sahaya perempuan melahirkan tuannya - ertinya, banyak
sahaya perempuan itu yang dikahwin oleh raja-raja atau pejabat-pejabat tinggi
lalu melahirkan anak-anak perempuan sehingga anak-anaknya itu pun akan
berkedudukan sebagaimana ayahnya.
(k) Orang yang tak beralas kaki, telanjang, miskin serta penggembala
kambing sama bermegah-megah dalam gedung-gedung besar, maksudnya ialah bahawa
yang asalnya hanya penggembala yang miskin hingga seolah-olah tak pernah beralas
kaki dan pakaiannya hampir-hampir tidak ada (boleh dikata telanjang) tiba-tiba
menjadi pembesar-pembesar negeri dan mendiami gedung-gedung besar lagi indah dan
sama berkuasa serta kaya raya. Dengan demikian, keadaan negeri lalu rosak binasa
sebab sesuatu perkara semacam pemerintahan diserahkan kepada orang yang bukan
ahlinya, sebagaimana dalam sebuah Hadis diterangkan:
Ertinya:
"Apabita sesuatu perkara itu diserahkan kepada orang yang bukan
ahlinya, maka tunggulah saat kerosakannya."
Dengan ini tahulah kita bahawa Islam itu mengandungi
tiga unsur yang utama yakni:
A. 5 Arkanul Islam, B. 6 Arkanul lman dan C. 2 Arkanul Ihsan.
61. Kedua: Dari Abu Zar, iaitu Jundub bin Junadah dan Abu Abdur
Rahman iaitu Mu'az bin Jabal radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w.
sabdanya:
"Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada dan ikutilah
perbuatan buruk itu dengan perbuatan baik, maka kebaikan itu dapat
menghapuskan keburukan tadi dan pergaulilah para manusia dengan
budi pekerti yang bagus."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan.
Keterangan:
Hadis ini mengandungi tiga macam unsur, yakni bertaqwa kepada Allah,
kebaikan diikutkan sesudah mengerjakan keburukan dan perintah bergaul dengan
baik antara seluruh ummat manusia. Mengenai yang ketiga tidak kami jelaskan
lebih panjang, sebab masing-masing bangsa tentu memiliki cara-cara atau
adat-istiadat sendiri. Namun demikian juga mesti dilaksanakan dengan mengikuti
ajaran-ajaran yang ditetapkan oleh agama Islam, sehingga tidak melampaui batas,
akhirnya terperosok dalam hal-hal yang diharamkan oleh Allah Ta'ala. Jadi di
bawah ini akan dihuraikan perihal yang dua buah unsur saja, iaitu:
(a) Takut pada Allah atau Taqwallah adalah satu kata yang menghimpun
erti yang sangat dalam sekali, pokoknya ialah mengikuti dan mengamalkan semua
perintah Allah dan menjauhi serta menahan diri dari melakukan
larangan-laranganNya. Dengan demikian terjagalah jiwa dan terpeliharalah hati
manusia dari kemungkaran, kemaksiatan, kemusyrikan yang terang (jali) atau yang
tidak terang (khafi), juga terhindar dari kekufuran dan kemurtadan. Tuhan tentu
akan melindungi orang yang taqwa itu dari semuanya tadi. Tentang ini Allah telah
berfirman:
"Sesungguhnya Allah adalah beserta orang-orang yang taqwa dan
orang-orang yang sama berlaku baik."
(b) Mengikutkan kebaikan sesudah melakukan kejahatan itu misalnya
ialah bertaubat, kerana dengan demikian lenyaplah segenap kesalahan yang kita
lakukan, asalkan kita bertaubat itu dengan sebenar-benarnya, sebagaimana firman
Allah:
Ertinya:
"Melainkan orang yang bertaubat dan beriman dan beramal shalih, maka
mereka itu keburukan-keburukannya akan diganti oleh Allah dengan
kebaikan-kebaikan."
62. Ketiga: Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma, katanya: "Saya
berada di belakang Nabi s.a.w. - dalam kenderaan atau membonceng - pada suatu
hari, lalu beliau bersabda:
"Hai anak, sesungguhnya saya hendak mengajarkan kepadamu beberapa
kalimat iaitu:
Peliharalah Allah - dengan mematuhi perintah-perintahNya serta
menjauhi larangan-laranganNya, pasti Allah akan memeliharamu, peliharalah Allah,
pasti engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Jikalau engkau meminta, maka mohonlah
kepada Allah dan jikalau engkau meminta pertolongan, maka mohonkanlah
pertolongan itu kepada Allah pula.
Ketahuilah bahawasanya sesuatu ummat - yakni makhluk seluruhnya -
ini, apabila berkumpul - bersepakat - hendak memberikan
kemanfaatan padamu dengan sesuatu
- yang dianggapnya bermanfaat untukmu, maka mereka itu tidak akan dapat
memberikan kemanfaatan itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditentukan oleh
Allah untukmu. Juga jikalau ummat-seluruh makhluk - itu berkumpul - bersepakat -
hendak memberikan bahaya padamu dengan sesuatu - yang dianggap berbahaya
untukmu, maka mereka itu tidak akan dapat memberikan bahaya itu, melainkan
dengan sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah untukmu. Pena telah diangkat -
maksudnya ketentuan - ketentuan telah ditetapkan - dan lembaran-lembaran kertas
telah kering - maksudnya catatan-catatan di Lauh Mahfuzh sudah tidak
dapat diubah lagi."
Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan shahih.
Dalam riwayat selain Termidzi disebutkan:
"Peliharalah Allah, maka engkau akan mendapatkanNya di hadapanmu.
Berkenalanlah kepada Allah - yakni tahulah kewajiban-kewajiban yang harus
ditunaikan untuk Allah - di waktu engkau dalam keadaan lapang - sihat, kaya dan
lain-lain, maka Allah akan mengetahuimu - memerhatikan nasibmu - di waktu engkau
dalam keadaan kesukaran - sakit, miskin dan lain-lain.
Ketahuilah bahawa apa-apa yang terlepas daripadamu itu -keuntungan
atau bahaya, tentu tidak akan mengenaimu dan apa-apa yang mengenaimu itu pasti
tidak akan dapat terlepas daripadamu.
Ketahuilah bahawa pertolongan itu beserta kesabaran dan bahawasanya
kelapangan itu beserta kesukaran dan bahawasanya beserta kesukaran itu pasti ada
kelonggaran."
Keterangan:
Hal-hal yang perlu dimaklumi dalam Hadis ini ialah:
(a) Ada di belakang Nabi s.a.w. maksudnya ialah
membonceng waktu naik bighal (semacam kuda) dengan duduk di
belakang beliau.
(b) Peliharalah Allah, yakni peliharalah
perintah-perintah dan larangan-larangan Allah serta berhati-hatilah pada kedua
macam hal itu, pasti engkau dijaga olehNya dalam duniamu, agamamu, dirimu dan
keluargamu.
(c)
Ummat
ialah semua makhluk yang dimaksudkan.
(d) Pena-pena telah
diangkat, ertinya ketentuan-ketentuan telah
tetap.
(e) Kertas-kertas telah kering maksudnya catatan-catatan semua yang
ada di dalam dunia semesta ini (sebagaimana yang tertera di
Lauh Mahfuzh) tentu saja tak ada yang dapat mengubah takdir-takdir
dari Allah itu kecuali yang dikehendaki olehNya sendiri
sebagaimana firmanNya:
Ertinya:
"Allah menghapus serta menetapkan apa saja yang dikehendaki olehNya
dan di sisi Allahlah ummul kitab atau pokok Catalan. Ummul kitab ini adalah ilmu
Allah yang qadim (dahulu) sejak zaman azali (sebelum ada apa-apa kecuali
Allah)."
(f) Selain Tirmidzi yakni 'Abd bin Humaid dan juga Imam
Ahmad.
(g) Suka mengenai pada Allah ertinya senantiasa mendekat dan taat
padaNya. Kalau kita suka demikian ketika kita dalam keadaan lapang (banyak
rezeki dan badan sihat), maka Allah pasti suka melihat kita yakni mahu memberi
pertolongan pada kita apabila kita dalam keadaan sukar pada suatu
waktu.
(h) Suatu yang telah ditentukan oleh Allah (sejak zaman azali) akan
lepas dari kita, (tidak dapat kita capai), sudah tentu selamanya barang itu
tetap lepas dari kita yakni tidak dapat mengenai kita (kita peroleh). Demikian
pula sebaliknya, iaitu bahawa sesuatu yang telah ditentukan akan kita dapatkan,
maka bagaimanapun juga tidak akan lepas dari
kita.
(i) Pertolongan Allah beserta kesabaran yakni bila kita ingin
pertolongan dari Allah, haruslah kita sabar.
(j) Kelapangan beserta kesusahan dan nanti pasti ada kelonggaran
yakni manusia itu tidak mungkin akan terus menerus susah dan sukar, insya Allah
pada suatu ketika ia akan menemui kelapangan dan kelonggaran juga.
63. Keempat: Dari Anas r.a., katanya: "Sesungguhnya engkau semua
pasti melakukan berbagai amalan - yang diremehkannya sebab dianggap dosa
kecil-kecil saja, yang amalan-amalan itu adalah lebih halus - lebih kecil -
menurut pandangan matamu daripada sehelai rambut. Tetapi kita semua di zaman
Rasulullah s.a.w. menganggapnya termasuk golongan dosa-dosa yang merosakkan -
menyebabkan kecelakaan dan kesengsaraan."
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan ia mengatakan bahawa erti
Almubiqat ialah apa-apa yang merosakkan.
64. Kelima: Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Sesungguhnya Allah Ta'ala itu cemburu dan kecemburuan
Allah Ta'ala itu ialah
apabila seseorang manusia
mendatangi -mengerjakan - apa-apa yang diharamkan oleh
Allah atasnya." (Muttafaq 'alaih)
65. Keenam: Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya ia
mendengar Nabi s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya ada tiga orang dari kaum Bani Israil, iaitu orang sopak
- yakni belang-belang kulitnya, orang botak dan orang buta. Allah hendak menguji
mereka itu, kemudian mengutus seorang malaikat kepada mereka. Ia mendatangi
orang supak lalu berkata: "Keadaan yang bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?"
Orang supak berkata: "Warna yang baik dan kulit yang bagus, juga lenyaplah
kiranya penyakit yang menyebabkan orang-orang merasa jijik padaku ini." Malaikat
itu lalu mengusapnya dan lenyaplah kotoran-kotoran itu dari tubuhnya dan
dikurniai -oleh Allah Ta'ala - warna yang baik dan kulit yang bagus. Malaikat
itu berkata pula: "Harta macam apakah yang amat tercinta bagimu?" Orang itu
menjawab: "Unta." Atau katanya: "Lembu," yang merawikan Hadis ini sangsi -
apakah unta ataukah lembu. Ia lalu dikurniai unta yang bunting, kemudian
malaikat berkata: "Semoga Allah memberi keberkahan untukmu dalam unta
ini."
Malaikat itu seterusnya mendatangi orang botak, kemudian berkata:
"Keadaan yang bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?" Orang botak berkata:
"Rambut yang bagus dan lenyaplah kiranya apa-apa yang menyebabkan orang-orang
merasa jijik padaku ini." Malaikat itu lalu mengusapnya dan lenyaplah botak itu
dari kepalanya dan ia dikurnia rambut yang bagus. Malaikat berkata pula: "Harta
macam apakah yang amat tercinta bagimu?" Ia berkata: "Lembu." la pun lalu
dikurnia lembu yang bunting dan malaikat itu berkata: "Semoga Allah memberikan
keberkahan untukmu dalam lembu ini."
Akhirnya malaikat itu mendatangi orang buta lalu berkata: "Keadaan
bagaimanakah yang amat tercinta bagimu?" Orang buta menjawab: "Iaitu hendaknya
Allah mengembalikan penglihatanku padaku sehingga aku dapat melihat semua
orang." Malaikat lalu mengusapnya dan Allah mengembalikan lagi penglihatan
padanya. Malaikat berkata pula: "Harta macam apakah yang amat tercinta bagimu?"
Ia menjawab: "Kambing." la pun dikurnia kambing yang bunting - hampir
beranak.
Yang dua ini - unta dan lembu melahirkan anak-anaknya dan yang ini -
kambing - juga melahirkan anaknya. Kemudian yang seorang - yang supak -
mempunyai selembah penuh unta dan yang satunya lagi - yang botak - mempunyai
selembah lembu dan yang lainnya lagi - yang buta - mempunyai selembah
kambing.
Malaikat itu lalu mendatangi lagi orang - yang asalnya - supak dalam
rupa seperti orang supak itu dahulu keadannya - yakni berpakaian serba buruk -
dan berkata: "Saya adalah orang miskin, sudah terputus semua sebab-sebab untuk
dapat memperolehi rezeki bagiku dalam berpergianku ini. Maka tidak ada yang
dapat menyampaikan maksudku pada hari ini kecuali Allah kemudian dengan
pertolongan mu pula. Saya meminta padamu dengan atas nama Allah yang telah
mengurniakan padamu warna yang baik dan kulit yang bagus dan pula harta yang
banyak, sudi kiranya engkau menyampaikan maksudku dalam berpergianku ini - untuk
sekadar bekal perjalanannya." Orang supak itu menjawab: "Keperluan-keperluanku
masih banyak sekali." Jadi enggan memberikan sedekah padanya. Malaikat itu
berkata lagi: "Seolah-olah saya pernah mengenalmu. Bukankah engkau dahulu
seorang yang berpenyakit supak yang dijijiki oleh seluruh manusia, bukankah
engkau dulu seorang fakir, kemudian Allah mengurniakan harta padamu?" Orang
supak dahulu itu menjawab: "Semua harta ini saya mewarisi dari nenek-moyangku
dulu dan mereka pun dari nenek-moyangnya pula." Malaikat berkata pula: "Jikalau
engkau berdusta dalam pendakwaanmu - huraianmu yang menyebutkan bahawa harta itu
adalah berasal dari warisan, maka Allah pasti akan menjadikan engkau kembali
seperti keadaanmu semula.
Malaikat itu selanjutnya mendatangi orang - yang asalnya -botak,
dalam rupa - seperti orang botak dulu - dan keadaannya -yang hina dina, kemudian
berkata kepadanya sebagaimana yang dikatakan kepada orang supak dan orang botak
itu menolak permintaannya seperti halnya orang supak itu pula. Akhirnya malaikat
itu berkata: "Jikalau engkau berdusta, maka Allah pasti akan menjadikan engkau
kembali sebagaimana keadaanmu semula."
Seterusnya malaikat itu mendatangi orang - yang asalnya - buta dalam
rupanya - seperti orang buta itu dahulu - serta keadaannya - yang menyedihkan,
kemudian ia berkata: "Saya adalah orang miskin dan anak jalan - maksudnya sedang
bepergian dan kehabisan bekal, sudah terputus semua sebab-sebab untuk dapat
memperoleh rezeki bagiku dalam berpergianku ini, maka tidak ada yang dapat
menyampaikan maksudku pada hari ini, kecuali Allah kemudian dengan pertolonganmu
pula. Saya meminta padamu dengan atas nama Allah yang mengembalikan penglihatan
untukmu iaitu seekor kambing yang dapat saya gunakan untuk menyampaikan tujuanku
dalam berpergian ini." Orang buta dahulu itu berkata: "Saya dahulu pernah
menjadi orang buta, kemudian Allah mengembalikan penglihatan padaku. Maka oleh
sebab itu ambillah mana saja yang engkau inginkan dan tinggalkanlah mana saja
yang engkau inginkan. Demi Allah saya tidak akan membuat kesukaran padamu -
kerana tidak meluluskan permintaanmu -pada hari ini dengan sesuatu yang engkau
ambil kerana mengharapkan keredhaan Allah 'Azzawajalla."
Malaikat itu lalu berkata: "Tahanlah hartamu - ertinya tidak diambil
sedikitpun, sebab sebenarnya engkau semua ini telah diuji, kemudian Allah telah
meredhai dirimu dan memurkai pada dua orang sahabatmu - yakni si supak dan si
botak." [8]<!--[endif]-->
(Muttafaq alaih)
Dalam riwayat Imam Bukhari kata-kata: La ajhaduka, yang
ertinya: "Aku tidak akan membuat kesukaran padamu", itu diganti: La ahmaduka,
ertinya: "Aku tidak memujimu - menyesali diriku - sekiranya hartaku tidak
ada yang engkau tinggalkan kerana engkau memerlukannya." [9]
66. Ketujuh: Dari Abu Ya'la iaitu Syaddad bin Aus r.a.dari Nabi
s.a.w., sabdanya:
"Orang yang cerdik - berakal - ialah orang yang memperhitungkan
keadaan dirinya dan suka beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan
orang yang lemah ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawa nafsunya dan
mengharap-harapkan kemurahan atas Allah - yakni mengharap-harapkan kebahagiaan
dan pengampunan di akhirat, tanpa beramal shalih."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah
Hadis hasan.
Imam Tirmidzi dan lain-lain ulama mengatakan bahawa makna Daana
nafsahu ertinya membuat perhitungan pada diri sendiri.
67. Kedelapan: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w.
bersabda:
"Setengah daripada kebaikan keislaman seseorang ialah apabila ia suka
meninggalkan apa-apa yang tidak memberikan kemanfaatan padanya - yakni ia tidak
memerlukan untuk mencampuri urusan itu. Ini adalah Hadis hasan yang diriwayatkan
oleh Imam Termidzi dan lain-lain.
Keterangan:
Meninggalkan sesuatu yang tidak berfaedah misalnya sesuatu yang
memang bukan urusan kita atau sesuatu yang terang salah dan batil, maka tidak
berguna kita membela atau menolongnya. Demikian pula sesuatu yang bila kita
campuri, maka bukan makin baik dan mungkin mencelakakan diri kita sendiri. Semua
itu baiklah kita tinggalkan, kalau kita ingin jadi orang Islam yang
baik.
68. Kesembilan: Dari Umar r.a. dari Nabi s.a.w.,
sabdanya: "Janganlah seseorang lelaki itu ditanya apa sebabnya ia memukul
isterinya - sebab
mungkin ia akan malu
jikalau sebab pemukulannya diketahui oleh orang
lain."
Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dan lain-lainnya.
No comments:
Post a Comment